روز شمار دوم هفته جهانی کارآفرینی : فرهنگ سازی و آموزش، منتورینگ و مهارت آفرینی نسل Z
ضرورت بازاندیشی در توسعه کارآفرینی نسل Z به این دلیل است که در نقطه تلاقی چهار روند کلیدی قرار دارد : دیجیتالیشدن همهجانبه، فردگرایی کارکردی و تمایل به معناجویی در کار، تجربه محوری و ترجیح یادگیری تعاملی، نیاز به استقلال، انعطاف و خود بیانگری در مسیر شغلی ، زیرا که این نسل، برخلاف نسلهای پیشین، کارآفرینی را نه صرفا به منزله خلق کسب وکار، بلکه بهعنوان فرایند اثرگذاری اجتماعی، هویت یابی حرفهای و سازوکار تحقق خودکارآمدی میداند. از این رو، توسعه کارآفرینی نسل Z نیازمند الگوهای نوین فرهنگ سازی، آموزش و مهارت آفرینی است که در سطح نظام آموزشی، زیست بوم اقتصادی و سازوکارهای حمایتی، بازطراحی شود.
فرهنگ سازی و آموزش های کارآفرینی موثر برای نسل Z یک ضرورت راهبردی توسعه ملی است و بیش از هر چیز مبتنی بر ایجاد تجربه ملموس، هویت سازی و تقویت انگیزه درونی می باشد که این فرهنگ سازی و تزریق آموزش و دانش دو ستون اصلی دارد : بازتعریف کارآفرینی به مثابه حل مسئله اجتماعی و فناورانه و نهادینه سازی فرهنگ اقدام گرایی ، زیرا که این نسل به کارآفرینی، با اثرگذاری می نگرد و معتقد است در این رویکرد فرهنگ کارآفرینی به مثابه مهارت است نه صرفا گزینه شغلی .
در نهایت، آینده کارآفرینی متعلق به نسل Z است، نسلی که اگر با آموزش، منتورینگ و مهارتآفرینی تخصصی و تجربه محور توانمند شود، موتور محرک نوآوری و رشد پایدار کشور خواهد بود.
سپیده یوسفوند
مدرس دانشگاه
مدرس بین المللی توانمندسازی زنان در کسب و کار
نماینده کمیسیون بانوان کارآفرین کانون ملی کارآفرینان برتر در بوشهر
تحول شتابان فناوری، تغییر پارادایمهای یادگیری و دگرگونی ارزشهای اجتماعی نسل Z، الگوهای سنتی توسعه کارآفرینی را به چالش کشیده است. در چنین فضایی، فرهنگ سازی کارآفرینانه، آموزش مبتنی بر شایستگی، منتورینگ مشارکتی و مهارت آفرینی فناورمحور، نه تنها ابزارهای توسعه فردی، بلکه مولفههای بنیادین حکمرانی کارآفرینی به شمار میآیند و تحولی لازم برای اکوسیستم کارآفرینی ایران می باشد.
به اشتراک گذاری این مطلب!
0 دیدگاه