تاریخ برگزاری: سهشنبه، 4 شهریورماه ۱۴۰۴
در ششمین دور از جلسات کمیسیونهای تخصصی کانون ملی کارآفرینان برتر رسمی در روز سه شنبه 4 شهریور ماه 1404 از ساعت9:30 دقیقه صبح تا ساعت 14:00 برگزار گردید. در این دو نشست تخصصی با محوریت کشاوزی، آموزش و اشتغال فارغ التحصیلان برگزار شد. این نشستها با حضور اعضای 1- کمیسیون کشاورزی 2- کمیسیون اشتغال فارغ التحصیلان، آموزش و فرهنگ سازیبه همراه هیئتمدیره کانون ملی کارآفرینان برتر رسمی برگزار گردید و به بررسی عملکرد، چالشها و تدوین برنامههای آتی هر کمیسیون اختصاص یافت.
در اولین نشست این دور از کمیسیون ها به مباحث و مشکلاتی که در بخش کشاورزی کشور وجود دارد پرداخت شد از جمله: وجود مشکلات قراردادهای دولتی با بخش خصوصی؛ بخصوص بخش کشاورزی مطرح گردید که بر روی برخی از محصولات کشاورزی که دولت خریدار آنهاست، قیمت ها کارشناسی دقیقی وجود ندارد و نیاز است که در هنگام قیمت گذاری از حضور کارآفرینان به عنوان کارشناس استفاده شود. همچنین عدم پرداخت به موقع مباحث مالی کشاورزان از سمت دولت، مشکلات متعددی برای آنها ایجاد کرده است که نیازمند همکاری بخش دولتی با بخش خصوصی است.
مصوبات اصلی این جلسه به شرح زیر است:
در دومین بخش از ششمین دوره جلسات کمیسیون ها اختصاص به کمیسیون اشتغال فارغ التحصیلان، آموزش و فرهنگ داشت که از ساعت11:30 شروع به کار کرد. در این کمیسیون، اعضا بر ضرورت بازنگری جدی در نظام آموزش کارآفرینی کشور تأکید کردند. با اشاره به تجارب موفق برخی کشورها که از دوران مدرسه آموزشهای کارآفرینی را آغاز کردهاند. وزارت آموزشوپرورش باید برنامههای هدفمندی در این زمینه طراحی کند. با توجه به پیشنهاد کمیسیون اشتغال فارغ التحصیلان، آموزش و فرهنگ و همکاری کانون های کارآفرینان هر استان بر اساس این طرح، چند مدرسه منتخب را تحت پوشش قرار داده و با آموزش کارآفرینان در طول یک دوره مشخص به دانشآموزان، زمینه تشکیل تیمهای کارآفرینانه را در مدارس فراهم کنند؛ تا این تیمها میتوانند در حوزههای مشابه به تولید محصول یا ارائه خدمات بپردازند و محصولات خود را در همان محیط مدرسه یا سایر مدارس عرضه کنند. این اقدام علاوه بر ایجاد تجربه واقعی کسبوکار از دوران کودکی به آموزش کار تیمی و فرهنگ درآمدزایی نیز کمک خواهد کرد. همچنین پیشنهاد شد کانون کارآفرینان هر استان تعدادی از کارآفرینان موفق را به صورت ماهانه یا در بازههای زمانی مشخص برای انتقال تجربیات عملی به دانشآموزان معرفی و سازماندهی کند.
در ادامه اعضا به ضرورت آموزش صحیح هوش مصنوعی به کودکان و نوجوانان پرداختند و تأکید شد که این موضوع تنها با آموزش به دانشآموزان محقق نمیشود، بلکه خانوادهها نیز باید به شکل هدفمند و کاربردی در این زمینه توانمند شوند تا نسل جدید بتواند از ظرفیتهای هوش مصنوعی در مسیر رشد و خلاقیت بهرهمند گردد.
در بخش دانشگاهی نیز با توجه به ظرفیت بالای شرکتهای دانشبنیان کشور، مقرر شد این شرکتها محیطهای اجرایی و عملیاتی خود را در اختیار دانشجویان قرار دهند تا آنان علاوه بر آموزشهای آکادمیک، مهارتهای واقعی بازار را نیز بیاموزند. این همکاری میتواند در قالب دورههای آموزشی صفر تا صد یک حوزه تخصصی اجرا شود و در پایان شرکت میزبان توصیه نامه ای مبنی بر آموزش عملیاتی به دانشجویان ارائه دهد. این مدل آموزشی علاوه بر ارتقای مهارت عملی دانشجویان زمینه ارتباط مؤثر میان دانشگاه و صنعت را نیز تقویت خواهد کرد.
مصوبات اصلی این جلسه به شرح زیر است:
جمعبندی:
ششمین دور از جلسات کمیسیونهای تخصصی کانون ملی کارآفرینان برتر رسمی، گامی مهم در مسیر نهادینهسازی مشارکت تخصصی، شناسایی ظرفیتها و پیوند ساختار کمیسیونها با حوزه آموزش و کشاورزی بود. لازم به ذکر است، جلسه کمیسیون اقتصاد دیجیتال طی چند روز آینده برگزار و مصوبات آن به زودی ارایه خواهدشد. همچنین 9 کمیسیون تخصصی کانون ملی کارآفرینان برتر رسمی تا پایان شهریور ماه نهایی و دور جدید کمیسیون ها در 6 ماه دوم سال اطلاع رسانی خواهد شد.